Sunday 3 April 2011

Felcra Sg Jambu........ Dugaan dan rintihan.... Tak tahu jangan kata

Felcra Sg Jambu....Kedudukan sumpadan Dun Kubu Gajah dan Dun Selama ...mengujudkan senario agak meriah .... Hang dapat aku tak dapat ... hang sokong Dato seri Raja Ahmad ... boleh lah hang dapat aku tak dapat pasai aku sokong Hamzah Zainuddin.. Eleh ...bagi kat orang kaya.... org. miskin tak dapat... aku nak masuk Paih .. aku tak dapat apa depa dapat boleh sokong UMNO ....

Itulah antara keluhan  yang dapat kita dengar selepas pemilihan pemilikan hak milik saham Felcra Sg jambu yg dah agak lama diberikan lebih kurang 5 bulan dulu. Tanah tersebut telah diteroka oleh kebanyakan  penduduk Sg. Dendang lebih dari 20 tahun dulu.. Mereka memohon untuk menjadi tanah milik tetapi akhirnya diusahakan oleh Felcra berhad. Tak lah banyak sangat modal orang Sg Dendang meneroka tanak tersebut kerana tanah tersebut telah menjadi kawasan bersih setelah balak diambil.. Felcra mengeluarkan modal untuk menanam sawit dan membaja pokok bersambung dengan tanah milik terbiar disekitarnya.  yang telah menjadi milik tidak begitu bermasaalah , kerana pemiliknya telah comfirm. Sayang terdapat lebih kurang 90 ekar lagi yang menjadi tanah kerajaan yang menjadi buruan dan buah mulut  .... Terutama pehak pembangkang khasnya Nazri Din yang tak tau apa-apa tapi nak perangat orang Sg Dendang dan sekitarnya.

Perutukan tanah tersebut bukanlah 100% keputusan YB ..yang sahnya adalah Pejabat Tanah Daerah Selama walau ada campurtangan dari YBM Datuk Seri Dun Kubu Gajag. YB datuk Haji Dun Selama dan Ahli parlimen Larut. Semua sebenarnya OK ... sikit-sikit masalah biasa lah adalah juga kesilapanya....Masing-masing ada penyokong.  Mestilah cari penyokong masing-masing dulu........ tak nak bagi kat puak paih kot... Depa tu tu dah kaya raya  so tak payahlah.

Cuma  kepada penyokong  BN dan UMNO sepatut berhati-hati dan menerima hakikat bahawa kita ahli UMNO adalah umpama dedaun pada sebatang pokok yang rendang ... semuanya ingin mencapai cahaya matahari... menadah kelangit tapi sedarkah kita bahawa ada dikalangan daun itu yang tidak menerima cahaya matahari sehingga ia jatuh menyembah bumi.. Tapi adakah ia tidak dapat makanan dari pokok tersebut...tentu tak ada masalah. jadi kalau dah jadi rezki orang apa boleh buat alhamdulillah.

Masalahnya ialah bagi ler sedikit  penerangan kepada ahli UMNO yang ada jangan diam wahai YB..... Tolong lah ceritakan kepada anak buat biar semua tahu...Sistem pemilihan sebenarnya  telah ditentukan antara ketiga2 YB Parlimen Dato Hamzah     YBM DUN  Kubu Gajah Dato Raja Ahmad Zainuddin    dan juga YB DUN Selama Dato Hj Daud memilih dikalangan penyokong sendiri  tanpa sebarang kouta. lulus saja.

Sepatutnya YB kena berikan penerangan sejelas-jelasnya kenapa tanah sekitar Sg Dendang Kubu Gajah diberi kepada org. jauh Batu Kurau , Changkat larah atau Sg Bayor.  Bagi lah pada org yang di sempadan  Kubu Gajah dan Selama termasuk Sg Jambu dan Sg terap walaupun satu cawangan  tu memiliki dua @ atau 3 orang saja yang layak untuk dapat ... Kampung dekat 2 kawasan tu Lampin, Selama , Sg Jambu , Sg Terap, Kubu Gajah, Sg Dendang Sg. Lempong. Bagan Baru Titi Ijok dan sekitarnya.  Sekian Insyaallah kita sambung lain kali Wassalam

No comments:

Post a Comment

TAK KISAH KATA LAH APA PUN... JANGAN MENYALAHI UNDANG 2 DAH LER...