Follow by Email

Thursday, 10 November 2011

YB Tan Tee Beng dah faham.... Org PAS yg tak faham 2

Agak sukar untuk kita mendengar, seorang Cina menuduh parti kegemaran orang Cina masakini, DAP, sebagai perkauman. Agak janggal, dari sudut politik, melainkan kenyataan-kenyataan tulus dari pemerhati politik, seperti Prof Emiritus Khoo Kay Kim dan Ustaz Riduan Tee.

Buat sekian kalinya, ahli politik berbangsa Tionghua ini melabelkan sedemikian. Asasnya kukuh, apabila Tony Pua berkata bahawa apabila DAP menjadi “taiko” dan memerintah, kakitangan awam bakal dikurangkan jumlahnya.

Apa jua alasan, matlamat DAP sangat jelas. Iaitu meminggirkan orang Melayu dari arus pembangunan tanahairnya sendiri. Tidak perlu untuk Tony Pua memberi alasan “teknikal”, kerana taktikal DAP sudah dimengertikan oleh ramai, termasuk Tan Tee Beng, kecuali penyokong-penyokong PAS yang “malu” menjadi Melayu.

Dengan jumlah 90% penjawat awam yang berbangsa Melayu, tiada apa lagi yang perlu dipertikaikan akan motifnya. Menurut Tan Tee Beng, apa yang diutarakan oleh Tony Pua tidak mempunyai pelan alternatif, atau dasar bagaimana pengurangan kakitangan kerajaan boleh menyumbang kepada kos efektif dan meningkatkan imej kerajaan.

Tentulah pendirian DAP itu tidak memerlukan sebarang penjelasan, kerana ia adalah sebahagian dari “pelan pengusiran orang Melayu”. Penguasaan ekonomi, rumah-rumah berkos tinggi sedang giat dilaksanakan yang bertindak sebagai “jigsaw puzzle” yang menunggu masa untuk menjadi kenyataan.
Inilah akibatnya dah tutup pemikiran sendiri untuk melihat kebenaran.....fikey la

Tuesday, 1 November 2011

Anwar rasa dia terlebih pandai dari DS Najib...

Caya  aku minat artikel ni... lalu aku kuti dari MCtheory... Kedah KL... sian perasamangkok ayun tu ingat dia terer sangat la kot
Sekarang ni Anwar dok bercerita mengenai kisah lama. Kisah semasa dia jadi TPM dan menteri kewangan pada tahun 1991. Dia kata hutang negara tak banyak serupa sekarang. Kiranya dia nak tunjuk dia hebat dan pandai dari DS Najib la. Namun hakikat yang sebenar, disebalik tabir, sebelum si Anwar ni jadi menteri kewangan, Tun Daim Zainuddin yang memegang jawatan tersebut.

Pada yang tidak mengenali Tun Daim ni, beliau merupakan ahli perniagaan yang tersohor dan amat bijak dalam menguruskan kewangan. Atas sebab demikian, beliau di minta oleh sahabat baik beliau iaitu Tun Dr Mahathir, pada waktu itu Perdana Menteri Malaysia, untuk menguruskan kewangan negara.

Setelah negara mempunyai aset dan rekod kewangan yang stabil, barulah beliau melepaskan jawatan sebagai Menteri kewangan (secara sukarela) dan menyerahkan kepada Anwar yang ketika itu anak emas kesayangan Tun Dr Mahathir.

Anwar hanya menjawat jawatan tersebut ketika ekonomi negara berada di puncak dan digelar sebagai "Harimau Ekonomi Asia" pertumbuhan KDNK pula lebih daripada 8% selama 5 tahun, mengalahkan negara Asia lain di termasuk Australia antara musuh ekonomi terdekat Malaysia.


Itu hasil dari Tun Daim dan Tun Dr Mahathir, bukannya hasil dari Anwar.


Hasil dari Anwar menjelma pada 1997, apabila ekonomi negara merudum disebabkan penyangak matawang. Malah tindakan bodoh Anwar yang mahu meminjam sumber kewangan dari IMF menyebabkan Tun Dr Mahathir mengambil alih jawatan menteri kewangan dan menyelamatkan Malaysia dari bankrup!

Jika Anwar mengambil pinjaman dari IMF, separuh negara akan tergadai kepada kuasa luar. Kemungkinan ekonomi semakin parah dan rakyat akan terbeban dengan situasi tersebut.

Apakah itu dipanggil penjana ekonomi mesra rakyat apabila sanggup membebankan rakyat demi menyelamatkan negara?

Anwar hanya pandai bercakap, tapi bodoh dalam tindakan. Tengoklah Selangor, dimana dia menjadi penasihat ekonomi, apa dah jadi?

LINGKUP, gadai sana, gadai sini.

Selangor, declare kata kewangan paling banyak dalam sejarah, macam mana tak banyak kalau semua harta negeri korang gadai!

Declare kan sekali aset kerajaan negeri dari dulu hingga sekarang, kita tengok perbezaannya.

Macam ni nak jaga Malaysia? Macam ni nak dipanggil hebat?

Jaga Selangor pun lingkup, ada hati nak jaga Malaysia?
Beto bro ... sedar lah diri apa pengetahuan kewangan  yg berjaya pun... boleh janji jer ler...