Follow by Email

Tuesday, 20 November 2012

Doa wajib dan doa tak salah


Penubuhan PAS serta perpecahan dari UMNO satu masa dulu adalah demi menegakan sebuah negara Islam dengan menggunakan perundangan hudud. Seorang demi seorang ulamak menyertai PAS.  Menyokong dengan sepenoh hati tanpa berbelah bagi.

Kini demi kuasa ... Road to PutraJaya segalanya berubah...hudud bukan agenda utama... Negara Islam, berkecai sudah.  Negeri dibawah PAS jauh terkebelakang kerana memilih pemimpin yg tidak layak mengurus negeri.

Bloger dan Facebooker meracau tak keruan kerana masalah ini.  Mencipta mentafsir perkataan... ayat 2 Quran berdasarkan keperluan sendiri.  

Alangkah baiknya jika doa yg dibaca untuk meng k o   BN dibaca agar ahli PAS sedar ... bukan dunia yang di cari... tetapi keredaan Illahi yang di ingini.   Doakan agar semua pengundi memiilih calon yg terbaik dalam PRU nanti.     Bukan hanya mengharapkan UMNO yang berkubur.   Kiranya Allah  hendak menguburkan UMNO tidak sampai sekelip mata.  Hancor segalanya... Begitu juga PAS yang hanya meracau bagai orang gila bila membaca dan selepas membaca doa itu.... Tidakah ada dikalangan mereka yang berdoa itu  mempunyai kawan sanak saudara malah ibu bapa atau anak yang menjadi ahli UMNO tetapi di doakan untuk menghapuskan semua ahli UMNO termasuk saudara anak ibu atau bapa mereka sendiri.. sesuatu yang cukup gila DONIA..... GILA HARTA....GILA KUASA...................BUKANLAH GILA BERIBADAH....


P

Friday, 9 November 2012

Nurul .... tobat weiiiii







Hebat anak Dato sri ni................    Ikut suka aku la nak pi ikut pahaman apa... UMNO ka PAS ka PKR ka DAP .. Komunis ka .. Punk ka Metal ka.. Grunge ka Black Metal horor metal ka nak Islam ka .. nak sokong yahudi ka.. nak ikut kristian ka .......... Itulah maksud anak mantan TPM yg bergelar aljuburi oleh mat sabu satu masa dulu........

Begitulah yang cuba dilakukan oleh Nurul Izzah Anwar apabila nekad membawa fahaman pluralisme ke dalam masyarakat kita. Pluralisme agama (religious pluralism)adalah di antara fahaman baru yang diusung oleh PKR. 

Trend pemikiran ini wujud di atas dasar kebebasan, golongan pluralisme ini yakin bahawa agama hanyalah persepsi manusia yang relatif terhadap tuhan yang mutlak, maka seluruh agama tidak boleh mengatakan bahawa agama yang dianuti mereka lebih diyakini benar dari agama-agama lain.

Kenyataan Nurul Izzah Anwar dalam satu forum yang telah mendapat kencaman ramai pihak jelas menggambarkan di negara kita percubaan membawa fahaman baru ini sedang giat dijalankan melalui parti-parti politik pembangkang.
"Sebarang peruntukan undang-undang berkaitan kebebasan beragama harus dilaksanakan secara adil tanpa mengira agama termasuk Islam.
"Seharusnya tidak wujud sebarang desakan beragama sehingga membezakan antara agama Islam dan agama lain"
 “Apabila anda bertanya saya, tiada paksaan dalam beragama… mengapa sesetengah pihak rasa bersalah, perkara ini (kebebasan agama) hanya terpakai kepada orang bukan Melayu, sepatutnya diguna pakai secara sama rata"
Apa yang anda faham melalui kenyataan ini...?

Dari pemahaman saya, Nurul Izzah menyamakan agama Islam dengan agama-agama lain dan hak kebebasan beragama tidak sepatutnya terpakai kepada bukan Melayu sahaja, ia sepatutnya dilaksanakan untuk semua termasuklah Melayu. .......Elok la tobat weeeiiiiiiiii


Monday, 28 May 2012

KERAJAAN PERPADUAN YANG MERAPU





Pemimpin Pakatan Rakyat mengeluarkan kenyataan yg ditandatangani oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim (PKR), Datuk Seri Abdul Hadi Awang (PAS) dan Lim Kit Siang (DAP)  menolak bulat-bulat idea penubuhan Kerajaan Perpaduan UMNO & PAS.

Pakatan menyifatkan idea itu sebagai fitnah dan tohmahan jahat serta disifatkan tindakan terdesak UMNO untuk menggugat kekuatan pakatan pembangkang. Sedangkan idea penubuhan Kerajaan Perpaduan mula diutarakan oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang kepada UMNO.

Idea penubuhan Kerajaan Perpaduan disambut baik oleh UMNO namun sebaliknya ada di antara ahli PAS tidak berminat dengan idea tersebut termasuklah Datuk Nik Aziz Nik Mat yang membangkang sekeras-kerasnya idea Presiden PAS M'sia.

Pada pendapat anda semua, adakah PAS benar-benar ikhlas mewujudkan Kerajaan Perpaduan dengan UMNO sebelum perbincangan dan keputusan pemimpin Pakatan Rakyat dikeluarkan semalam?

Dan,

Adakah tindakan PAS ingin mewujudkan Kerajaan Perpaduan bersama UMNO disebabkan rasa kecewa dengan PKR & DAP yg dilihat tidak sehaluan dengan prinsip perjuangan asal Pakatan spt dilaungkan sebelum pilihanraya 12 lepas?

 Tetapi apa bila kita perhatikan sesaorang yang ingin berbincang semestinya dia tak akan meletakan syarat terlebih dahulu sebelum berbincang...MELAINKAN ORANG YANG TAK NAK BERBINCANG...   UMNO lah yang terbaik


                                                            

                                        Bersama Barisan Nasional..........

                                                          

                                                    HIDUP UMNO.

Thursday, 10 May 2012

Kurang ajaqnya jenih Cina Nameewee



Kurang ajaq sungguh cina namiwee  ni.....Tapi dia boleh pulakdiampunkan hari tu lagu negara ku .. agama Islam TNB ... tapi untung duaa ada pulak org pi sposer ia punya  nasik lemak  kopi o........ baguih sangat ka?   
Jalang siam ni pandai ka cakap mcam tu kalau dia tak ajaq.....Nazri     ... pikiaq habih..2   walaupun aku tak pernah mengundi hang... tetapi kerana undi aku sedikit membantu untuk BN berkuasa ... kalau tak hang tak rasa jadi menteri.........

 Namiwee senang nak pi jumpa  hang buat perangei mcm tu.....tambah sakit hati bila puak bersih ngada 2 lagi
Perati la habih wei perangai depa ni... kalau nak bawak pi jumpa menteri... apa kata org. yang sokong....

Monday, 7 May 2012

Jahatnya UMNO memfitnah Azmi.. bagi Rasuah Emak dier

Nampaknya sekali lagi negara kita dikejutkan dengan berita hangat skandal seks terbaru melibatkan Azmin Ali dengan seorang wanita. Satu babak dilakukan di kawasan seakan-akan ruang tamu manakala satu lagi dirakam di dalan tandas.

Aksi 'oral seks' ini dipercayai dirakam oleh 'hidden camera system' berteknologi tinggi kerana resolusi pada gambar yang dipaparkan amat cerah. Apapun, skandal terbaru ini sekali lagi boleh dijadikan senjata dan modal untuk menyerang pakatan rakyat habis habisan.

Gambar ini dibuat secara prinscreen dan sumber asalnya adalah video... 

KD terpaanggil pulak bila ada kawan-kawan pembangkang yang kata jahat sungguh UMNO kerja fitnah orang ... Orang dah muak dengan kes Seks... tapi UMNO bagi gak...Mcm la UMNO tak ada kerja lain dok kelebek barang depa jer...lepaih tu



  





Ada pulak yang biot lagi terok pi  kata UMNO gak yang rasuah emak dia suruh mengaku macam 2 nampak sangat menteliti yang cukup rendah .. Macam la Azmin tu hebat sangat...


Rasuah ker kalau ayaq mata dok meleleh tu.....

Wednesday, 25 April 2012

Dey Saman La!!!!!!!!




Dato Nallakarupan dulu tokey judi Magnum ... aku pun bukannya tahu sangat pun. Pernah masok dalam kerana masa Anwar dekat 2 nak masok .  Tapi pasai apa dia nak sokong Barisan Nasional.  Nalla nak duit ka?   Rasanya dia punya duit melambak2 .. Kalau dia nak duit dulu masa dia jadi tokey Magnum  .. masa Anwar nak bertanding timbalan Presiden UMNO ... aku ada dengan ...sapa sapa nak duit hampa boleh minta Anwar untuk kowteam dengan Nalla bagi nombor naik... Tapi syarat dia jgn beli kat magnum kena beli kat tempat haram.  Anwar boleh kasi naik.. kerana Nalla tu best prend dia ...
Rupanya la ni baru nampak... Anwar memang best dgn Nallakarupan.   Boleh main tenis sama sama .. tak kira siang ka malam... tapi aku pernah sembang sat dgn Dato Nalla .. Datok ada main Penis dengan dia .tak...Datuk Nalla kata Cit... apala mana ada itu macam.
Datok Nalla rekemen Anwar suruh saman lebih sikit 500 juta tapi Anwar berani takat 100 juta jer...Pasai Datok Nalla dah bukak dia punya lubang pasai homo....Ni Nalla bawak keluak lagi cerita makan ice cream. Samsidar.... Saman ker tak ni.?.....  Aku pun dah letih dengak cerita camni... sebab tu la dah lama aku malaih nak tulis... Tapi aku sayang UMNO ..... aku tengok muka org tu pun terok sgt .. bukan pasai apa ... dah kaya raya.. kalau org tak bagi jadi PM apa salah... apa hebat sangat jadi PM pun... kerana nak jadi PM macam 2 benda keluak .. sokong habis yg yahudi /Israel ......nak apa la gamaknya

Saturday, 25 February 2012

Nampak nya Ustaz Azizan akan bergabung dengan Dr Hassan Ali ...

Aku dah lama tak cerita baru keluar benda ni tentang certa dari budak kedah ke KL seronok gak aku baca aku kopilah lepas kritik sikit Huru hara yang melanda pentadbiran Pas di Kedah dikatakan telah merebak di dun-dun dan parlimen yang dikuasai oleh Pakatan Rakyat. Lebih terasa panasnya ialah di dun yang di pegang oleh Pas. Masing-masing masih lagi terkeliru, mengenai apa sudah jadi dengan exco dan Menteri Besarnya.

Walaupun Adun-adun Pas telah lama mengetahuinya, namun ahli Pas yang di akar umbi masih lagi teraba-raba mencari realiti mengenai apa yang telah berlaku di Wisma Darulaman. Malah ketika Mc ajukan soalan, masih ada yang terlopong, tak terkelip mata mendengar peristiwa ini. Almaklumlah.. ahli Pas mana tengok TV dan baca Akhbar lain selain Harakah, jadi mereka bagaikan terkesima, terpaku dan juga bingung.


Paling lawak apabila ada yang mengatakan ini semua fitnah UMNO! Ada juga yang tak kurang bodohnya dengan mengatakan peristiwa ini adalah konspirasi jahat UMNO di dalam Wisma Darulaman. Itulah mentaliti orang Pas, bodoh tak boleh diajar, bangang tak boleh di kongsi.

Namun berita terbaru yang telah Mc terima ialah, Ustaz Azizan akan terus bersama Pas dan akan bubarkan DUN pada Awal bulan Mac selepas mengadap kebawah duli yang maha mulia Sultan Kedah terlebih dahulu.

Apa lagi yang mampu Ustaz Azizan lakukan setelah organisasi pentadbirannya lumpuh apabila di pulaukan oleh Exco-exco yang lain. Selain dari letak jawatan, ustaz Azizan akan melakukan tugasnya yang terakhir iaitu BUBAR DUN!

Namun sebagai orang yang lurus dan hanya berpegang pada ajaran Islam. Ustaz Azizan dikatakan, sangat berminat untuk menyertai NGO terbaru yang ditubuhkan oleh Dr Hasan Ali. Malah sudah ada bau-bau yang mengatakan, Ustaz Azizan akan bergandingan dengan Hasan Ali untuk 'membersihkan' Pas dari parasit-parasit yang merosakkan selama ini.

Perlu di ingat, kekuatan Pas di Kedah, terletak pada MBnya sekarang dan bukan pada kuasa pentadbiran. Andaikata Ustaz Azizan bukan lagi Menteri Besar bagi pihak Pas, rasanya 50% kekuatan Pas Kedah akan lumpuh.

Bila Ustaz Azizan akan menyertai 'JATI', itu Mc tak tahulah, namun.. percaya atau tidak, Hasan Ali akan bersama Ustaz Azizan untuk mengempur Pas dan melawan dengan musuh-musuh proksi Anwar dan Dap di dalam Pas.

Namun yang lebih menjadi persoalannya sekarang. Apakah UMNO Kedah mampu menewaskan Pas dengan mudah, setelah Pas sudah pun tempang sebelum bertarung di PRU ke 13.

Atau UMNO hanya duduk termenung bertepuk tangan mengharapkan keajaiban untuk menang kelak.  KD pandang benda memang ada prioritinya maklomlah org besar Kedah....Semua mungkin telah bermula apabila Azizan pecat lecturer dgn student  KUIN ari tu... kalau Dr Hassan kerana kacau kes Murtad.. Ustaz Azizan nak kena gak ni.....Tapi awat hampa tak balun sekali dengan Tuan Guru Nik Aziz... yg tanya Anuar knapa sokong Israel...Pecat la perabih jangan tinggalkan gang yg ada pengetahuan agama dalam PAS untuk berkuasa,,, Biar pupus semua baru senang nak jadikan negara ni  mcm yg PKR kehendaki.... Tak reti lagi....

Friday, 6 January 2012

Surat terbuka afdlin Shauki .... kenapa joint UMNO?

Sejurus selepas Adflin Shauki dan rakannya didalam kumpulan Boboi Harun Salim Bachik memilih untuk menyertai UMNO, banyak pihak terutamanya pakatan haram mengutuk dan menghentam bertubi-tubi keputusan yang diambil.

Kemudiannya Adflin menerangkan didalam surat terbukanya mengapa dia menyertai UMNO.

Assalammualaikum

Hi guys, My name is Afdlin Shauki, I am a Malaysian who loves his country just like you, I am a film director, a writer, an actor, a comedian by profession, a father, a husband and a son. I have worked for over 20 years in the entertainment industry and although I was trained as an architect, I decided to join the entertainment industry because it is about making people happy, about making people open their minds to the infinite possibilities that life has to offer through one’s creative endeavors. In a time when there are so many things to frown upon, the arts provide some form of balance to our emotions.

I think over the 20 years, there have been millions of children, teenagers, adults and warga emas who I have entertained and have given at least a brief respite from their hectic daily life. The funny thing is, all this while, I have been an UMNO supporter but nobody cared because nobody knew. My question is that, now I have become an UMNO member, does that suddenly make me an evil person? Does that make me different from whom I was before? Is it wrong to have a point of view?

I am a person who has always spoken my mind, and through my body of work, I have made known things which are important to me.
Have I pissed the government off before? I’m not sure, but I probably have when I did my political comedy satire shows before. I also did the music video ‘UNDILAH’ which was banned by the government for being too political, even my Datin Maimon is taken to be a parody of the first lady, eventhough that is purely coincidental. My father in-law is from the opposition party in Sabah. A lot of my friends in the arts are very vocal supporters of the opposition, but political differences aside, we are still friends and family because at the end of the day we are Malaysians and want the very best for Malaysia.

I know a lot of you are asking why I decided to join UMNO, why now?
Does it really matter?

Those of you who have made up your mind that you do not like me anymore, have already set your thoughts and have judged me. Suddenly I have become unlikeable, even though essentially I have not changed.

For those who genuinely want to know, the reason is that I believe in their mission and ideology, I believe that they are genuine in wanting to have a cleaner more progressive government, genuine in wanting to see us all safe and to prosper. There will always be a few bad hats in any party but the point is that UMNO wants to clean up their act because they know in order to be the people’s choice once again, they have to make that change. I want to be a part of that. I believe in 1 Malaysia, all my films have always had those elements within. I believe positivity begets positivity, the current government isn’t perfect, nor do they claim to be, but if they are genuine in wanting to transform themselves into a better government, then I’m all for it. If there is something that I disagree about with regards to what the party is doing then I will voice it out to the powers that be. Because as a member it is my right to help the party become better.

As a person what I want in life is peace and a chance for all of us to live our lives to the fullest. A place for my children to be able to grow and live safely.

I am still Afdlin Shauki. I am now an UMNO member, but i believe it’s ok to have different political views and still be friends. I am still a social commentator through my art and I will stand and fight for any fellow Malaysians in need, regardless what party they belong to.

Haters will hate everything regardless. Positive people look at situations as possibilities. I am not becoming a politician but now you know my political views. I am still an artiste who will keep on doing his work. To entertain everyone, regardless.

To those who are going to end their relationship with me, I wish you well and all the best in everything you do. To those who might not like the idea but respect my right as a Malaysian too choose, I thank you. To new friends, welcome to the life of Afdlin Shauki… never a dull moment hahaha…. Boboi selalu bikin panassss!

Lastly to everyone:
Don’t judge me for my political inclinations, judge me for the work i have done for my society. But even if you do, it is your right.

Power to the people.
Assalammualaikum.

Afdlin Shauki


Didalam surat terbuka Adflin jelas didalam pernyataan berikut,

For those who genuinely want to know, the reason is that I believe in their mission and ideology, I believe that they are genuine in wanting to have a cleaner more progressive government, genuine in wanting to see us all safe and to prosper. There will always be a few bad hats in any party but the point is that UMNO wants to clean up their act because they know in order to be the people’s choice once again, they have to make that change. I want to be a part of that. I believe in 1 Malaysia, all my films have always had those elements within. I believe positivity begets positivity, the current government isn’t perfect, nor do they claim to be, but if they are genuine in wanting to transform themselves into a better government, then I’m all for it. If there is something that I disagree about with regards to what the party is doing then I will voice it out to the powers that be. Because as a member it is my right to help the party become better.


Dia menyertai UMNO kerana percaya dengan transformasi dan keaslian dan kesungguhan kerajaan Barisan Nasional dalam membentuk kerajaan yang lebih telus dan menjaga kebajikan rakyat.


KD hanya nak katakan HIDUP UMNO.....................

Tuesday, 3 January 2012

Masaalah kah Pakatan Pulau Pinang ... Satu tinjauan Pro pembangkang

Apa kata penyelidik pro-pembangkang kata tentang Pulau Pinang.
Ilham Centre adalah badan penyelidik bebas yang pro pembangkang telah membuat kajian tentang politik Pulau Pinang, mari kita lihat hasilnya.

Politik
- Orang Melayu Pulau Pinang di kawasan kajian memperlihatkan sikap tidak kondusif terhadap Kerajaan Negeri (PR-DAP) sekarang kerana;
a) Mereka melihat kuasa Melayu telah terhakis apabila Pakatan Rakyat (DAP) memerintah Pulau Pinang.
b) Mereka merasakan bahawa Kerajaan Negeri sekarang diperintah dan ditadbir oleh kaum Cina. Mereka tidak melihat perspektif Pakatan Rakyat tetapi dalam kaca mata DAP yang diyakini cauvanis Cina.
2. Ekonomi- Orang Melayu Pulau Pinang merasakan mereka terpinggir dengan arus pembangunan.
- Orang Cina dilihat lebih dominan mengaut hasil ekonomi. Golongan mamak juga antara yang sering menjadi perbandingan dengan kejayaan orang Melayu.
- Isu hartanah; orang Melayu seolah-olah memahami mereka jauh ketinggalan untuk bersaing menyebabkan mereka akur kuasa jual beli tanah di Pulau Pinang tinggi. Oleh itu, mereka hanya membeli tanah dan rumah di kawasan pinggir Pulau Pinang seperti di Parit Buntar, Sg. Petani, Kulim dan lain-lain.
- Selain itu, faktor budaya Melayu yang suka hidup harmoni menyokong penghijrahan untuk tinggal di luar iaitu di pinggir Pulau Pinang. Ini kerana orang Melayu tidak suka kepada hiruk-pikuk kota untuk kehidupan seharian mereka.

3. Sosial
-Generasi kedua Melayu Pulau Pinang juga agak rasional dan dilihat terbuka dalam menilai prestasi Kerajaan Negeri yang baru dan kepimpinan Ketua Menteri, Lim Guan Eng.
-Generasi ini juga menghadapi cabaran pembangunan yang hebat untuk "survive" dalam arus ini di Pulau Pinang terutama dalam meraih peluang pekerjaan, pendidikan dan pendapatan sara diri.

Pandangan terhadap Kerajaan Negeri

- Orang Melayu Pulau Pinang melihat bahawa Kerajaan Negeri sekarang ditadbir oleh Cina. Walaupun dahulu Pulau Pinang diperintah oleh GERAKAN, tetapi orang Melayu tidak melihat bahawa dahulu Pulau Pinang ditadbir oleh Cina tetapi dipimpin oleh Barisan Nasional (BN).
- Ini menunjukkan bahawa doktrinisasi media terhadap Pulau Pinang dilabel sebagai "Kerajaan Cina atau DAP" memberi kesan positif kepada Melayu dan dilihat berjaya.
- Oleh itu, imej kerajaan Negeri dilihat sebagai Kerajaan DAP bukannya Pakatan Rakyat (PR).
- Walaupun imej Lim Guan Eng (gambar kanan) sangat dikenali dan dihormati oleh hampir 30% responden tetapi mereka masih meyakini bahawa orang Cina yang mentadbir Pulau Pinang.
Siapakah Juara Melayu?

1. PAS
- Adakah PAS menjuarai Melayu? TIDAK! PAS Pulau Pinang tidak memberikan kesan di hati pengundi Melayu.
- Kehadiran PAS dan dilihat sebagai pembela Melayu-Islam tidak dirasai di sini.
- Tokoh-tokoh dan kepimpinan PAS kurang dikenali oleh pengundi berbanding tokoh-tokoh daripada UMNO.
- Pada pengamatan ILHAM, ini kerana PAS di bawah Pesuruhjaya, Ustaz Salleh Man terlalu lemah dan gagal meletakkan PAS dikenali dan disegani oleh pengundi sama ada dari segi kebajikan, program kemasyarakatan, dakwah semuanya tidak membekas dihati orang Melayu.
- Mengenai kepimpinan Tuan Haji Mohamad Sabu dan Dr. Mujahid Yusof Rawa (beliau berasal daripada Pulau Pinang) ternyata kedua-dua tokoh ini dilihat jauh daripada politik Pulau Pinang dan mereka dikatakan tidak berminat untuk membela nasib orang Melayu Pulau Pinang.
- PAS pula dikaitkan sebagai boneka DAP

2. PKR
- PKR tidak dilihat boleh membela Melayu walaupun Timbalan Ketua Menteri, Mansor Othman dan EXCO Abdul Malik Abul Kasim merupakan tokoh Melayu berjawatan tinggi di dalam Kerajaan Negeri.
- Ini juga kerana PKR dilihat sebagai parti "multiracial" yang agak tidak berideologi Melayu, maka pengundi Melayu melihat bahawa PKR tidak dapat membela nasib Melayu.
- Faktor Anwar Ibrahim tidak dilihat dapat mempengaruhi keseluruhan pengundi Melayu di Pulau Pinang, dan hanya berkesan dibeberapa kawasan terutama di Permatang Pauh.
- Selain itu, isu yang melibatkan PKR juga sedikit sebanyak memberikan perspektif negatif seperti isu Timbalan Ketua Menteri lama (Fairus) dan isu lompat parti.

Siapakah Juara Melayu?
1. UMNO
- UMNO Pulau Pinang dilihat didominasi oleh Melayu (berketurunan mamak). Oleh itu, pengundi Melayu agak skeptikal dengan kelompok ini.
- Namun begitu, orang Melayu masih lagi melihat dan meyakini bahawa UMNO adalah harapan dan pilihan terbaik bagi mereka untuk terus membela nasib dan masa depan orang Melayu Pulau Pinang.
- UMNO tidak mempunyai tokoh yang dikatakan berkaliber dan berdedikasi setelah kemasukan Anwar Ibrahim ke dalam PKR dan Pakatan Rakyat dan perletakan jawatan Pak Lah sebagai Perdana Menteri serta ketiadaan beliau di dalam UMNO Pusat, namun rakyat masih lagi bergantung harap dengan UMNO.

Pandangan Terhadap Dasar Kerajaan Negeri & Lim Guan Eng

1. Dasar Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat (PR-DAP)
- Orang Melayu di kawasan kajian tidak mengetahui segala dasar baru kerajaan Negeri.
- Mereka lebih cenderung kepada segala manfaat yang mereka akan terima secara "one off" sama ada dalam bentuk bantuan kebajikan dan barang-barang keperluan harian seperti; beras, gula, tepung, telur dan wang tunai kerana ia lebih dirasai berbanding dengan pengumuman program dan rancangan pembangunan yang bernilai jutaan ringgit.

2. Populariti Ketua Menteri, Lim Guan Eng
- Sama seperti mereka melihat DAP iaitu mereka meyakini bahawa pimpinan Negeri ini adalah Cina dan kerajaan Negeri dipimpin oleh Cina.
- Walaupun begitu, Lim Guan Eng lebih dikenali dan disegani dengan sikap "humble", mudah mesra dan sering kali dilihat turun padang.
- Namun, atas sentimen dan prejudis UMNO, beliau tetap dilihat sebagai Cina yang mengancam Melayu.

Keyakinan Pengundi Melayu

1. Terhadap Barisan Nasional
- Majoriti pengundi tidak yakin BN (UMNO & Gerakan) boleh merampas kuasa dari DAP.
- Ini kerana pada pandangan mereka perpecahan dalaman Gerakan dan ketiadaan Pak Lah (Mantan Perdana Menteri) di dalam kepimpinan UMNO pusat telah menggelapkan harapan BN untuk kembali memerintah Pulau Pinang.

2. Undi Calon Melayu PAS & PKR
- Majoriti pengundi 40 tahun ke atas (40 –80 tahun) tidak akan memberikan undi kepada calon PAS & PKR atas dasar setia pada parti UMNO dan atas sentimen Melayu.
- Namun pengundi Muda masih terbuka dengan melihat kepada perkembangan isu dan calon yang disegani serta berkaliber.

Harapan Pengundi Melayu

Harapan orang Melayu
- Membela nasib dan masa depan orang Melayu dengan lebih mendekati mereka dan prihatin atas segala masalah mereka.
- Mahukan bantuan secara terus kerana mereka tidak suka kepada persaingan. Jika boleh salurkan bantuan secara terus bukan berlumba-lumba dengan bangsa lain.
- Mahukan bantuan "one off" dalam bentuk tunai dan keperluan harian kerana itu lebih menyebabkan mereka yakin kepada kepimpinan kerajaan Negeri.
- Mahukan agar kerajaan Negeri tidak bersikap "bias" dan mengamalkan diskriminasi dalam menyalurkan bantuan dan sumbangan
- Mahukan tokoh atau calon yang boleh duduk bersembang, turun ke bawah "down to earth" dan boleh sedia mendengar segala keluhan dan masalah mereka.

*Laporan "Kajian persepsi dan tanggapan pengundi Melayu terhadap Kerajaan Negeri PR DAP Pulau Pinang" ini disediakan oleh Panel Penyelidikan ILHAM CENTRE. Kajian ini dijalankan pada 7 hingga 9 Oktober 2011, ke atas 720 responden pengundi Melayu berdaftar, meliputi semua daerah mengundi/UPU Parlimen N41: Kepala Batas, N42: Tasek Gelugor & DUN N38: Bayan Lepas

KD juga ada meninjau dikalangan tempat yang tertulis ... adalah benar seperti yang di perkata kan oleh ILHAM CENTRE